Po období diktované a kontrolované dramaturgické uniformnosti, která poznamenala všechny divadla vzniklé po roce 1948, se iv žilinském divadle objevují umělecky pozoruhodné, poetičtější inscenace režiséra a uměleckého šéfa divadla Josefa pálkou. Jak ve studii o žilinském profesionálním divadle uvádí teatrológ Ján Jaborník: "Proti přesile modelu realistické hry 19. století a zejména proti bezvýraznosti, propagandistické ideologii, naturalismu a opisnosti stavěla Pálköve tvorba uměleckou náročnost, lidsky bohatší obrazy a především lyrickejšie a poetičtější tóny, ba i vzopätejšiu básnickosť. " V celoslovenské premiéře například Jozef Palka uvedl impresionistický příběh Sramkova Leta (1956), kde jednu z hlavních úloh hrála i Hana Čelková - Hegerová. Šlo o dosud jediné slovenské nastudování. V tomto období vznikla přímo legendární, divácky nejúspěšnější inscenace žilinského divadla Hviezdoslavova Hájnikova žena (1955) v Pálköve režii. Pálköve působení v žilinském divadle, které patří mezi umělecky nejúspěšnější období žilinského divadla, umělecky vyvrcholilo uvedením celoslovenské premiéry inscenace Schillerově dramatu Marie Stuartovna (1957) v hlavní roli s Bohumilem Horňáková - Růžičkovou.