Aby uživatel viděl virtuální svět, potřebuje mít na hlavě headset s vmontován displeji před každým okem. Headset také obsahuje pohybový senzor pro zjišťování polohy hlavy a směru, kam se uživatel dívá. Počítač využívá tyto informace pro přepočet obrazu virtuálního světa - který je rozdílný pro každé oko - do směru pohledu uživatele a jeho zobrazení v headsetu. Počítač musí vygenerovat nový obraz nejméně desetkrát za sekundu, aby obraz nebyl trhaný a aby nebyl zpožděný oproti uživatelovým pohybům. Scény virtuálního světa musí být proto snadné, aby počítač mohl obnovovat obraz rychle.
Uživatel slyší přes sluchátka v headsetu. Informace z polohového čidla hlavy se také používají na modulaci prostorového zvuku. Když není zdroj přímo naproti uživateli, počítač změní zvuk tak, aby přicházel jakoby ze strany. Tak jako při zobrazení obrazu i při zvuku stále pokračuje výzkum na lepší přiblížení se ke skutečné realitě.