Jedna z nich se totiž - byť i když jen torzu původní hmoty - šťastnou shodou okolností zachovala. Není možné určit, zda patřila k nejvyšším nebo nejnižším sochám na oltáři, respektive zda všechny sochy byly podobné velikosti. Zachována socha svatého krále je původně i malovaná a zlacená (polychromovaný) dřevořezba s výškou cca 126 cm včetně spolu vyřezaného podstavce. Šířka sochy je ve středu, při vlající drapérii, maximálně 46 cm. Je vytvořena jako jednopohľadová, s vydlabaným zadním korýtkem, takže její hloubka nepřesahuje 32 cm. Byla vytvořena kompaktně z jednoho kusu lipového dřeva, s výjimkou samostatně řezaných a připevněných rukou, které se po zrušení oltáře jistě časem poškodily a ztratili. nedochovaly.
Chybějící ruky svatého krále jsou důvodem, že nám absentují i atributy, tedy ikonografické prvky umožňující identifikovat konkrétní vypodobněnou postavu světce. S největší pravděpodobností představuje sv. Štěpána, uherského krále a zemského patrona, nebo jeho obvyklý oltářní "protějšek" - o něco později vládnoucího uherského krále, sv. Ladislava.
Z umělecko-historického hlediska je skutečně velkým pozitivem, že dílo lze nejen časově, ale také autorsky poměrně přesně zařadit. Jelikož práce na zařizování sanktuáriu kostela byly dokončeny k roku 1753, tento je lze považovat za hraniční i pro vznik oltářních plastik. Autorství lze per analogiam připsat bezejmenný sochaři z trnavského regionu, respektive zřejmě přímo z Trnavy, který zhruba ve stejnou dobu vytvořil i sochy pro nedaleký kostel v Kaplna.
Dřevořezby z Kaplna představují také svatých uherských králů jako zemských patronů: svatých Štěpána a Ladislava, ale vedle nich se zachoval i zřejmě někdejší ústřední svatý patron kaplnského kostela - Jan Křtitel. Všechny tři zmíněné sochy z někdejšího barokního oltáře v Kaplna jsou od roku 1971 majetkem SNG v Bratislavě (inv. Č. P - 1414, 1415 a 1416).