Do roku 2002 se na provozní ztrátě podíleli rovnoměrně Železnice Slovenské republiky, Železniční společnost, as a město Košice. Od roku 2003 celé provozní náklady snášelo město Košice (v minulosti i prostřednictvím DPMK, as). Sezónní provoz trvala v uplynulých letech obvykle od 1. května, zhruba do poloviny září.
V roce 2011 převzalo všechna drážní vozidla KDHŽ občanské sdružení Dětská železnice Košice av roce 2012 se stalo provozovatelem dopravy na železnička. Plánem OZ Dzk je celoroční provoz. Cílem je například zavést jízdy během pracovních prázdninových dní, mimořádné jízdy, noční jízdy, mikulášské, firemní, společenské, historické a jiné, které by efektivněji zhodnotily a zviditelnili existenci Dz. I proto OZ Dětská železnice ve spolupráci s Městem Košice připravila projekt revitalizace železničky, která by toto řešila.
Začátek 90- tých let nevěstil železnička nic dobrého a hrozilo zastavení provozu. Ztratilo se podhoubí a zanietenci. Pionýři se přestaly podílet na chodu železnice, vytratily se dobrovolníci. Doslova znovuzrozením DZ byla rekonstrukce a obnova parní lokomotivy U 36.003 - "Katka" na podnět primátora Rudolfa Schustera. Dětská železnice ve skutečnosti historickou muzejní železnicí. Nejen co do povahy a jedinečnosti, ale i co do věku dochovaných drážních vozidel a dopravních zařízení. Mnohé byly sice časem zničeny, ale mnohé se dají obnovit nebo nově vybudovat jako věrná kopie. Pouze málokterá muzejní železnice v sousedních zemích se vyrovná právě té v Košicích.